Dissosiyatif Kimlik Bozukluğu

Dissosiyatif Kimlik Bozukluğu

Genel olarak kişilik bozuklukları, önemli sıkıntı veya işlevsel bozukluğa neden olan yaygın, devam eden algılama, tepki verme ve ilişkilendirme kalıplarıdır. Kişilik bozuklukları tezahürlerinde belirgin olarak değişir, ancak hepsinin genetik ve çevresel faktörlerin bir kombinasyonundan kaynaklandığı düşünülmektedir. Çoğu zaman yaşla birlikte giderek daha da şiddetlenir ancak belirli özelliklerin akut semptomlardan sonra belli bir dereceye kadar süregelmesi bir bozukluğun hafifletilmesine neden olur. Tanı kliniktir. Tedavi, psikososyal tedaviler ve bazen ilaç tedavisi ile yapılır.Kişilik özellikleri, zaman içinde göreceli olarak istikrarlı olan algılama, tepki verme ve ilişkilendirme düşünce kalıplarını temsil eder. Kişilik bozuklukları , bu nitelikler o kadar belirginleştiğinde, katı ve haksız hale geldiğinde,  kişiler arasıilişkilerin işleyişine zarar verirler. Bu sosyal uygunsuzluklar kişilik bozukluğu olan insanlarda ve çevrelerindekilerde ciddi rahatsızlıklara neden olabilir. Kişilik bozukluğu olan insanlar için (danışmanlık yapmak isteyen birçok kişinin aksine), toplumsal olarak haksız davranışlarının sonuçlarının yol açtığı sıkıntı, genellikle kendi düşünce ve hisleriyle rahatsızlık vermek yerine tedaviye başvurma nedenidir. Böylece, klinisyenler ilk önce hastaların kişilik özelliklerinin sorunun kökü olduğunu görmelerine yardımcı olmalıdır. Kişilik bozuklukları genellikle ergenlik çağının sonları veya yetişkinlik döneminde belirginleşmeye başlar ve özelliklerini ve semptomlarını ne kadar süreyle devam ettiklerini belirgin derecede değiştirir; Birçoğu zamanla çözülür. Genel nüfusun yaklaşık% 10’u ve hastanelerdeki ve kliniklerdeki psikiyatrik hastaların yarısına yakınında  bir kişilik bozukluğu var. Genel olarak, cinsiyet, sosyo-ekonomik sınıf ve ırk açısından açık bir ayrım yapılmamaktadır. Bununla birlikte, antisosyal kişilik bozukluğunda, erkekler 1/6 oranında kadından daha fazladır. Sınır kişilik kişilik bozukluğunda, kadınlar erkeklerden 1/3 oranında daha yüksek oranda kişilik bozukluğu sergiler.Çoğu kişilik bozukluğu için, kalıtım derecesi yaklaşık% 50’dir ve bu, diğer birçok büyük psikiyatrik bozukluğa benzer veya daha yüksektir. Bu kalıtsallık derecesi, kişilik bozukluklarının başta olumsuz bir çevrenin oluşturduğu karakter kusurları olduğu yönündeki ortak varsayıma karşı savunuyor. Kişilik bozuklukları, özellikle sınırda ve obsesif kompulsif kişilik bozukluğu ile ilişkili doğrudan sağlık bakım masrafları ve kayıp verimliliğin dolaylı maliyetleri, majör depresif bozukluk ya da yaygın anksiyete bozukluğu ile bağlantılı benzer maliyetlerden önemli derecede fazladır.

Kişilik Bozukluklarının Türleri

• Paranoid : Güvensizlik ve şüphe

• Şizoid : Diğerlerine ilgisiz

• Schizotypal : Egzantrik fikirler ve davranış

• Antisosyal : Sosyal sorumsuzluk, başkaları göz ardı etme, hilekarlık ve başkalarını kişisel kazanç için manipüle etme

• Sınır çizgisi : Yalnız olmanın hoşgörüsüzlüğü ve duygusal düzen bozukluğu

• Histrionik : Dikkat çekme

• Narsisistik : Düzensiz, kırılgan benlik saygısı

• Çekingen : duyarlılığa kişilerarası iletişimden kaçınma

• Bağımlı : bakım altına alınması ihtiyacı

• Obsesif-kompulsif : Mükemmeliyetçilik, katılık ve inatçılık

Belirtiler ve İşaretler

Kendini özdeşleştirme istikrarsız bir ben imajı olarak ortaya çıkabilir  ya da değerler, hedefler ve görünüşte tutarsızlıklar olarak ortaya çıkabilir Kişilerarası meseleler, tipik olarak, yakın ilişkiler geliştirmemekte veya ilişkileri sürdürmede başarısız olmaktadır.

Kişilik bozukluğu olan insanlar genellikle çevrelerindeki insanlara  tutarsız, kafa karıştırıcı ve sinir bozucu görünmektedir. Bu insanlar kendileri ve başkaları arasındaki sınırları bilmede güçlük çekebilirler. Onların benlik saygısı uygun olmayan derecede yüksek veya düşük olabilir. Eşlerinde veya çocuklarında fiziksel ve zihinsel sorunlara yol açabilecek, tutarsız, bencil, aşırı duygusal, kötüye kullanım  görülebilir.

Kişilik bozukluğu olan insanlar sorunlarının farkına varmayabilir.

Kişilik bozukluğu Teşhisi

Klinisyenler bir kişilik bozukluğundan şüphelenince, bilişsel, duygusal, kişilerarası ve davranışsal eğilimleri spesifik tanı ölçütlerini kullanarak değerlendirirler. Daha uzman ve akademik klinisyenler için daha sofistike ve ampirik olarak titiz teşhis araçları mevcuttur.

Kişilik bozukluklarının tedavisinde altın standart psikoterapidir. Hem tedavi hem de bireysel psikoterapi, hastalar tedavi ararken ve değişmeye motive olursa, bu bozuklukların çoğunda etkilidir.

Bazı ilaçlar spesifik semptomları etkili bir şekilde hedef alabilmesine rağmen (örn., Depresyon, kaygı) tipik olarak kişilik bozuklukları uyuşturucuya çok tepki vermez.

Kişilik bozuklukları (ruh hali, kaygı, madde kötüye kullanımı, somatik belirtiler ve yeme bozuklukları gibi) ile sıklıkla var olan hastalıklar, tedaviyi zorlaştırabilir, remisyon süresini uzatabilir, nüks riskini artırabilir ve etkin tedaviye cevap vermeyi azaltabilir.

Kişilik Bozukluklarının Tedavisi

• Teşhis

• Psikoterapi

• İlaçlar

• Paranoyak

• Bilişsel davranışçı terapi

• Antidepresanlar

• Atipik antipsikotikler

• Şizoid

• Sosyal beceri eğitimi

• Şizotipal

• Sosyal beceri eğitimi

• Kaygı yönetimi için bilişsel-davranışçı terapi

• Antipsikotikler

• Antisosyal

• Bilişsel davranışçı terapi

• Acil Durum Yönetimi

• Antidepresanlar (SSRI’lar)

• Duygudurum düzenleyiciler ( lityum , valproat)

• Sınır çizgisi

Tedavinin genel prensipleri

Subjektif sıkıntıyı azaltmak (örneğin, kaygı, depresyon) ilk amaçtır. Bu semptomlar çoğu zaman artan psikososyal desteğe tepki verir; bu da sıklıkla hastayı stresli durumlardan ve ilişkilerden uzaklaştırmayı içerir. Uyuşturucu tedavisi de stresin hafifletilmesine yardımcı olabilir. Azaltılmış stres, altta yatan kişilik bozukluğunun tedavisini kolaylaştırır.