Kısa Psikotik Bozukluk

Kısa Psikotik Bozukluk

Kısa psikotik bozukluk sanrılardan, halüsinasyonlardan veya en az 1 gün en çok 1 ay boyunca diğer psikotik belirtilerin tamamı ya da bazılarından  oluşur ve sonuçta normal preorbid işleyişe geri dönülür. Genellikle duyarlı insanlarda şiddetli stres buna neden olur.Kısa psikotik bozukluk nadir görülür. Daha önceden var olan kişilik bozuklukları (örn., Paranoid, histrionik, narsisistik, şizotipal, sınır çizgisi) gelişimine yatkındır. Sevilen bir kişinin kaybolması gibi büyük bir stres faktörü, bozukluğu tetikleyebilir.

Bozukluk en az bir psikotik belirtiye neden olur:

• Sanrılar
  • Varsanılar
  • Düzensiz konuşma
  • Oldukça dağınık veya katatonik davranış

Belirtilere psikotik bir ruh hali bozukluğu, şizoaffektif bozukluk, şizofreni, fiziksel bir bozukluk veya istenmeyen ilaç etkisi (reçeteli veya yasadışı) daha iyi açıklanırsa kısa psikotik bozukluk tanısı konulmaz. Daha önce herhangi bir psikotik belirtisi olmayan bir hastada kısa psikotik bozukluk ile şizofreni arasında farkın belirlenmesi , semptomların süresine bağlıdır; Süre 1 ayı aşarsa, hasta kısa psikotik bozukluk için gerekli tanı ölçütlerini artık karşılamaz.Kısa psikotik bozukluğun tedavisi şizofreni akut alevlenmelerine benzer ; Gözetim ve kısa süreli antipsikotik tedavisi gerekebilir. Relaps sıktır, ancak hastalar genellikle bölümler arasında iyi çalışır ve az görülür veya hiç belirtisi görülmez.

Delüks Bozukluk

Delüzyonel bozukluk, diğer şizofreni semptomları olmaksızın en az 1 ay devam eden yanılgılarla (yanlış inançlar) karakterizedir. Delüzyonel bozukluk şizofreninin diğer semptomları olmaksızın sanrılardan dolayı ayırt edilir. Nonbizarre: İzlenmek, zehirlenmek, enfekte olmak, uzakta sevilmek veya birinin eşi veya sevgilisi tarafından aldatılmak gibi oluşabilecek durumları içerirler. Tuhaf düşünceler sergilerler: Birinin yara izi bırakmadan iç organlarını çıkardıklarına inanmak gibi inanılmaz durumları tasavvur ederler ve gerçekmiş gibi anlatabilirler.Şizofreninin aksine sanrılı bozukluk nispeten nadirdir. Başlangıç, genellikle orta veya geç erişkin yaşantısında ortaya çıkar. Psikososyal işlev bozukluğu şizofrenide olduğu gibi bozulmaz ve bozukluklar doğrudan sanrılı inanca bağlı olarak ortaya çıkar.Hayal kırıklığı yaşlı hastalarda görüldüğünde, bazen  bu duruma parafrenia  da denir. Hafif demans ile birlikte bulunabilir. Hekim, hafif yaşlı bir yaşlı hasta tarafından bildirilen sanrı ve sanrılardan ayırt etmek için dikkatli olmalıdır.

Belirtiler ve İşaretler

Delüzyonel bozukluk, önceden var olan bir paranoid kişilik bozukluğundan ortaya çıkabilir. Bu tür insanlarda, başkalarının ve bunları oluşturan motivasyonların yaygın bir güvensizliği ve kuşkuları, erken yetişkinlikte başlar ve yaşam boyunca uzanır.Erken belirtiler, sömürülen duygu, arkadaşların sadakati veya güvenirliği ile meşgul olma, tehdit unsurlarının iyi huylu sözler veya olaylara okunması eğilimi, kinlerin devamlılığı ve algılanan eğik çizgilere yanıt vermeye hazır olması olabilir. Erotomanik: Hastalar başka birinin onlara aşık olduğuna inanır. Telefon görüşmeleri, mektuplar, gözetim ya da takip yoluyla aldatmacanın nesnesine başvurma çabaları yaygındır. Bu alt türe sahip kişiler, bu davranışla ilgili yasa dışı eylemler de yapabilirler.Hastalar büyük bir yeteneğe sahip olduklarına veya önemli bir keşif yapabileceklerine inanıyorlar. Hastalar eşlerinin veya sevgililerinin sadakatsiz olduğuna inanırlar. Bu inanç, şüpheli kanıtlarla desteklenen yanlış çıkarımlara dayanmaktadır. Fiziksel saldırıya başvurabilirler.Hastalar, kendilerine karşı planlandığına , casusluk yapmaya, kötü niyetli olduklarına veya tacizine maruz kaldıklarına inanırlar.Hastaların davranışları açıkça tuhaf veya garip değildir ve sanrılarının olası sonuçlarından ayrı olarak (örneğin, sosyal izolasyon veya damgalanma, evlilik veya iş güçlükleri) hastaların işleyişi belirgin bir şekilde bozulmamıştır.

Teşhis

Teşhis, büyük oranda klinik bir değerlendirme yapmak, ayrıntılı bir öykü almak ve sanrılarla ilişkili diğer spesifik koşulları (ör. Madde bağımlılığı, Alzheimer hastalığı, obsesif kompulsif bozukluk, deliryum, diğer şizofreni spektrum bozuklukları) ortadan kaldırmakla ilgilidir.Tehlikeli olmanın değerlendirilmesi, özellikle de hastaların aldatmaları üzerinde ne kadar istekli davrandıkları büyük önem arz etmektedir. Delüks bozukluk genellikle kişilikte ciddi bozulma ya da değişikliğe yol açmaz ancak sanrılı endişeler kademeli olarak ilerleyebilir. Çoğu hasta çalışmaya devam edebilir.

• Etkili bir hekim-hasta ilişkisinin kurulması

• Komplikasyonların yönetimi

• Bazen antipsikotikler

Tedavi etkili bir hekim-hasta ilişkisi kurmayı ve komplikasyonları yönetmeyi amaçlar. İçgörü eksikliği tedaviye meydan okumaktır. Hastalar tehlikeli olarak değerlendirilirse, hastaneye kaldırma gerekebilir. Antipsikotikler bazen semptomları baskılamakla birlikte, belirli bir ilacın kullanımını desteklemek için yetersiz veri mevcuttur.Hastanın endişe alanını sanrılı yerinden daha yapıcı ve tatmin edici bir alana kaydırmak için uzun vadeli bir tedavi hedeflenir.