Neden ve Nasıl Rüya Görürüz?

Rüya

Paylaş

Neden ve Nasıl Rüya Görürüz?


Neden ve nasıl rüya görürüz? Eğer biz rüya görmeseydik, ve kimse rüya göremezken dünyada sadece 1 kişi rüya gördüğünü iddia etse, ona deli derdik. Çok acayip bir kavram değil mi? Uyurken, bir şeyler yaşıyorsun. Rüya görmek aslında inanılmaz gibi, eğer biz rüya görmeseydik ve başkaları gördüğünü iddia etseydi, kesinlikle inanmazdık. Rüya görmek gibi bir olayı garip garip şeylerle yorumluyor insanlar. Hayır efendim, rüya görmek tamamen psikolojiktir. Bu yazıda tüm bilinmezliği ve mantıksallığı ile bunu size anlatacağım zaten. Rüya görmek, bilinçaltı ile ilgilidir, nokta!

Öyle astrologlara, saçma sapan din ile ilgili olduğunu söyleyenlere vs. inanmayın. Yanlış anlaşılmasın, burada dine dokumuyor sözüm, rüya görmenin din ile alakalı olduğunu söyleyenlere dokunuyor;

Bkz:”Allah böyle bir rüya göstermiş sana.”

Hayır efendim, rüya görmek ne gezegenlerle, ne din ile, ne ay ile yıldızların konumunun geometrik hesaplamasının dünyaya olan uzaklığının parametrik değerlerinin bilmem neyiyle alakalı değildir! Böyle saçma sapan şeylere sakın inanmayın.

Rüya görmek, %94 bilinçaltı, %5 bilince bağlıdır).  “%1 ne?” dediğinizi duyar gibiyim. %1, telepati gibi zihinsel olayları kapsıyor. (Bkz:Aşk)


 

Telepatinin Rüyaya Etkisi ( %1)


Mesela sizin çok, çok çok sevdiğiniz biri var diyelim. Aynı kişide sizi o ölçülerde seviyor. Gece uyumadan aklınızda olan tek şey birbirinizsiniz. Eğer duyu ve hisleriniz kuvvetliyse, birbirinizin rüyalarında yer alacaksınız. Telepati gerçektir. İnsan oğlunda bulunan en akıl almaz özelliklerden biridir. Bir anne, canından çok sevdiği evladının başına bir şey geldiğinde kötü hisseder. Bu, telepatidir. 6.his denilebilir. %1’lik kısım burayı kapsar.

Özet: Karşı tarafın rüyalarınıza yaptığı etki %1’lik kısımdadır.


 

Bilinçaltının Rüyaya Etkisi (%94)


Şimdi gelelim bilinçaltı’mızın rüyalarımıza yaptığı etkiye. %94’lük, en değerli kısım burasıdır. Bilinçaltımız bir çöplüktür. Yani normal bir günde, bir yolda yürüyorsunuz diyelim. Karşıdan bir kadın geliyor, yüzünde bir morarık var. Belli ki bir darp izi. Dikkatinizi çekiyor, 2-3 saniye kadın hakkında düşünüyorsunuz ama sonra “neyse.” diyerek işinize konsantre olup kadını unutuyorsunuz. En azından unuttuğunuzu zannediyorsunuz..

Bilinçaltınıza kadının silüeti yarım yamalakta olsa kaydedildi ve darp izi hakkındaki teoriler bilinçaltınıza yerleşti bile. Uyurken, muhtemelen göreceğiniz yüzlerce rüya arasından, bu konuyla ilgili bir rüya da göreceksinizdir. Günlük hayatta dikkatimizi çeken fakat fazla önem vermediğimiz şeyler bilinç altımıza yerleşirler, ve ilk buldukları fırsatta kendilerini rüyalarda gösterirler. Mesela o darp izini gördünüz, ve bilinçaltınıza yerleşti. 2 hafta sonra bir darp olayına şahit oldunuz veya içerisinde yer aldınız, bu olay bilinçaltınızdaki kadını tetikleyecektir.

Buna çoook kez şahit olmuşsunuzdur: kafanızda çalan sevmediğiniz saçma sapan müzikler.

Yolda ilerliyorsunuz, Allahın unuttuğu dükkanın tekinde saçm sapan bir müzik açık. (ya ya ya ya ben hep güzeel. (!)) Sonra farkediyorsunuz ki, zihninizde tekrarlanıyor. Veya sabah kalktığınızda kafanızda bu şarkı var. Nereden geldi aklınıza bu şarkı? Böyle saçma sapan yerlerden geliyor işte. Abi yemin ederim deli oluyorum, en sevmediğim şey. Şu “ya ya ya ya” yada “istemessen boş koltukta vaar” gibi şarkı sözleri var ya, şu an sinirden ellerim titriyor.. Arsız belayı o şarkıların yerine yemin ederim zevkle dinlerim..

Neyse, konudan sapmayalım. Bilinaltımız bize günlük olaylarda yaşadığımız şeyleri rüya olarak gösterir. Sadece günlük hayat değil ama, mesela hayalini çok kurduğumuz bir şey? 30 dakika kurduk, sonra dikkatimiz dağıldı unuttuk gitti. Bilinçaltımıza kaydedildi artık. Muhtemelen rüyanızda göreceksinizdir. Veya çocukken yaşadığınız olaylar, bilinçaltı geçmişten çok fazla etkilenir. Ve bize geçmişte yaşadığımız şeyler ile ilgili garip şeyler göstermeye bayılır. Bilinçaltımız, saçma sapan bir şeydir abi ya. Öyle alakasız şeylerden öyle garip şeyler çıkarır ki rüyalarınıza, “Ben diyorum Ankara, sen diyorsun..” diye kalırsınız bir an.

Aslında bilinçaltımız ile ilgili söyleyecek çok şey var da, konuyu çok fazla uzatıp can sıkmanın bir anlamı yok. %94’lük kısım olan bilinçaltını burada bitirelim;

Özet: “Bilinçaltı, geçmişten, günlük yaşanılan olaylardan, dikkatimizi çeken şeylerden vs. etkilenir ve bunları rastgele zamanlarda rüyalarımızda bize göstermeye bayılır.”


 

Bilincin Rüyaya Etkisi ( %5)


Bilincin rüyaya etkisi çok azdır, ve mantık çerçevesinde bir olaydır. Nasıl derseniz;

Uyurken birisi size sesleniyor diyelim. “Ahmet, ahmeet” seslerini duyuyorunuz. Rüyanızda da bir arkadaşınız var yanınızda, onu size “Ahmeet” diye seslenirken görebilirsiniz. Muhtemelen bir kaç saniyeye uyanırsınız çünkü bilinç, bilinçaltını yavaş yavaş uyarmaya başladı demektir. Bilinçaltı devreden çıktığı anda gözlerinizi açacaksınız. Bu devreden çıkma olayı ortalama 7 saniye, bilincini eğitmiş kişilerde çok daha uzun sürebiliyor. Bunada Lucid Rüya deniyor zaten. Bilinçaltı, bilinç ile kısmen kontrol edilebilir. Yani bilinçaltı devreden çıkmadan bilincinizle rüyayı kontrol edebilirsiniz. Yanlış duymadınız, rüyayı kontrol edebilirsiniz. Ne bileyim, istediğiniz karakteri yanınıza çağırıp takılabilir, şehirler yaratabilir, uçabilirsiniz. Arafta kalmış gibi olursunuz. Bu durum, eğer çok uzun sürerse zararlıdır. Beyniniz normalde harcadığı enerjiden çok daha fazla enerji harcayacak ve yorulacaktır. Başınız ağrıyabilir.   Hemen heyecanlanmayın, normalde bunu herkes saniyeler boyunca yapabilir. Bu süreyi uzatmak büyük uğraş gerektirir. (Lucid Rüya hakkında ki makalem için tıklayın: Lucid Dream) Ben baktım, mantıklı bilgi vermemiş neredeyse kimse. “Şöyle olursa böyle olur, böylede olabilir, kesin teknik.. vs.” şeyler yazmışlar. Evet abicim birazda karabiber eklersek kesin yaparız.(!) Neyse, konumuza dönelim. Uyanma esnasında bunu herkes bir kaç saniye yapar zaten. Rüyada farkındalık olayıdır bu. Bir an rüyada olduğunuzu anlarsınız, bir kaç saniyelik rüyada istediğinizi yapabilir, istediğinizi konuşabilirsiniz. Bu harika bir duygu değil mi? Fakat pek uzun sürmeyecektir, bilinç yavaş yavaş devreye giriyor ve.. “5 dakika daha :(”

 


 

Rüyalarımızı Neden Hatırlayamıyoruz?


Geceleri yüzlerce, binlerce rüya görüyorsunuz. Fakat hiçbirini hatırlamıyorsunuz neredeyse. Sadece bir kaç tanesini hatırlayabilirsiniz. Bu da, yukarıda belirttiğim “arafta olduğunuz süre zarfı” dır. Yani uyanmak üzere olduğunuz süre zarfındaki rüyalarınızı hatırlayabilirsiniz.


 

Freud ve Diğer Psikanalistlerin Rüya Hakkındaki Yorumları


Ünlü Psikanalist Freud, rüyayı çocuksu ve akıl dışı arzularımızın bir dışarı vurumu olarak görmektedir. Rüyalarımızı mantık dışı arzularımız ve düşüncelerimiz olarak yorumlamaktadır. Biz uyurken, gündüzleri varlıklarından haberdar olmadığımız veya olamadığımız isteklerimiz, korkularımız, düşüncelerimiz veya bilinç altımızda dikkate alınan ögeler canlanmaktadır. Bilincimiz tarafından bastırılan ve dışlanan ve bilinç altımıza gönderilen nefret, öfke, kıskançlık ve cinsel arzular gibi etkenler biz uyurken bilinç altımız tarafından canlandırılmaktadır.

Freud, bu mantıksız arzuları içimizde taşıdığımızı, fakat toplumun etkisi nedeniyle onları bastırmakla kurtulamadığımızı iddia etmektedir. Uyku sırasında bilincimizin kontrolü yok denecek kadar azalır, sadece belirli duyu organlarımız işlev görür. Alarm çaldığında uyanmamız vs. gibi. Uyku sırasında daha çok bilinç altımız devreye gire ve bu arzular canlanırlar, kendilerini rüyalarımız aracılığı ile gösterirler.  Jung, sembollerin rüyayı görene özgü bir gücü olduğunu ve dar bir yorumla sınırlanamayacağını iddia etmektedir. Jung’un bu görüşüne sonuna kadar katıldığımı belirtmek isterim, rüya tabircileri vs. kesinlikle kesin tabirlerde bulunamaz, bulunuyorlarsa yalan söylüyorlardır. Her insan farklıdır, görülen rüyalarda öyle..

Son olarak, büyük rüya yorumcularından Erich Fromm ise rüyaları unutulmuş bir dil olarak görmektedir. Geçmişin, insanlar için rüya ve hayallerin zihnin en önemli ifadeleri arasında olduğunu söyler. Yani geçmişte yaşanılan olaylar rüya ile gün yüzüne çıkabilmektedir. Çocukken yaşanılan şiddetin korku dolu rüyalar veya şiddet dolu rüyalar görmeye sebebiyet vermesi gibi..


Şizofren Psikolog


 

  1. Zehra dedi ki:

    Merhaba size sorum olucak yanıtlarsanız sevinirim. Sürekli rüya görüyorum ve hepsini hatırlıyormuşçasına yorgun kalkıyorum rüya sırasın da rüyada olduğumu hep biliyorum uyanıyorum gözlerim açık çay kahve ne varsa içip yatıyorum daha gözlerimi kapattığım an yine bi rüya alemi devam ediyor yarım saatte bir uyanma saçma sapan rüyalar ve hep rüyada olduğunu bilme sinirlerim bozuldu hep çok fazla rüya hatırlatım saatler sürer anlatmam film mi çektin diyorlar 🙁 çok hayal kuran kitaplar da kaybolan biriyim günlük bi kitap bitiriyorum o kitabın kahramanlarıyla bile rüyada uğraşıyorum sizce sorun nedir?

  2. Sizofren Psikolog dedi ki:

    Esin’e Cevap: Lucid Rüya evresine geçişin ortasında kalmışsın gibi bir şey olmuş. Ve uyanış şeklin bilinçaltının sana bir oyunudur, birisi sana bir şey söylüyorsa eğer sen uyurken, rüyanda yaşadığın olaylara dış dünyada duymuş olduğun şeyler yansır. Asıl soruna gelirsek, hayır. 🙂

  3. Esin dedi ki:

    Öncelikle merhaba. Yakın zamanda çok sevdiğim birisini rüyamda gördüm. Rüyanın neredeyse tamamını hatırlıyorum. Rüya bir nevi gerçek gibiydi ve ben o kişiye istediğim şeyleri söylüyordum istediğim herşeyi yapıyordum. Bi ara annem odaya girdi ve “Esin, Esin..” diyerek beni uyandırdı rüyamda ise arkadaşım esin diye sesleniyordu. Rüyanın bitmesini hiç istemedim sizce bu lucid rüya mı?

  4. Sizofren Psikolog dedi ki:

    faruk’a Cevap: Rahatsız edici rüyalar genellikle unutulmaz, fakat sıkıntı sizde. Geçmişte yaşadığınız sizi olumsuz etkileyen bir durum, bir yara gibi bilinçaltınızda büyüyor. Psikoloğa başvurmanızı öneririm. 🙂

  5. faruk dedi ki:

    Merhaba bir sorum var size her gün uzun rahatsız edici rüyalar görüp bunları unutmamak doğal mı yoksa bende mi sıkıntı var ?

  6. əlvan dedi ki:

    Evet,İnançlı olanlar ve inançsız olanlarında rüya gördüğü bilinen gerçekler arasında,ben zaten inancsizlar ruya gormez demedim.Ama inancli insanlarin ruyalarinda farklilik ola bilir….

  7. Sizofren Psikolog dedi ki:

    Düşüncen doğru olabilir. 🙂

  8. əlvan dedi ki:

    Evet,İnançlı olanlar ve inançsız olanlarında rüya gördüğü bilinen gerchek,ben zaten inancsiz olanlar ruya gormez demedim…
    Amma inancli onanlar ve inanci saglam olanlarin ruyasi farkli ola bilir,ruyada bazi uyarilar ala bilirler,benim soylemek istedigim sadece bu
    Ayrica bu benim deyil,kendi kafamdan uydurub soylemiyorum

  9. Sizofren Psikolog dedi ki:

    Rüya görmek din ile alakalı değildir. 🙂 İnançlı olanlar ve inançsız olanlarında rüya gördüğü bilinen gerçekler arasında ise bu senin tezini çürütüyor sanırım. 🙂

  10. əlvan dedi ki:

    Her seyi ilme malum olanlarla sinirlayamayiz.Daha elme malum olmayan cok sirr var

  11. əlvan dedi ki:

    Selam bir konuda size katilmiyorum, rüya görmek dinle alakali ola bilir,tabi ki,bu her kesde olmaz.Allah katinda bir makami olan kisiler Allah tarafindan ruyalarla uyarila bilir,mes:Hz.Yusufun ruyasi, Kuranda da var,bu yalan olamaz

  12. CAMURKRALİCESİ dedi ki:

    Böyle şeyler ilginç oluyor. insanların bilinçleri düşündükleri, hayalleri herşey rüyaya bilinç altına yansıyor.

  13. EKİN dedi ki:

    Freud ve Erich Fromm, ikisinin de bilinçdışına itilmiş şeylerin rüyada ortaya çıktığından bahsetmesi bence gayet mantıklı. Sonuçta rüya bilincimizin devre dışı kalıp biliçdışımızın ipleri ele aldığı bir yer değil mi? Ayrıca rüyalarımızın bize bazı şeyleri sembolize ederek aktardığına ben de inanıyorum ama şu klişe rüya tabirleri çok saçma değil mi? 🙂
    -At murattır.
    +E at çifte attı ama.
    -Senin murat yaman çıktı naparsın. ( Bu nedir ya 🙂 )

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir