Şizofreni Nedir Nasıl Tedavi Edilir

Şizofreni Nedir Nasıl Tedavi Edilir

Şizofreni, kişinin nasıl düşündüğünü, hissettiğini ve davranışını etkileyen kronik ve şiddetli bir akıl hastalığıdır. Şizofreni hastaları gerçeklerle temasını kaybetmişmiş gibi görünebilir. Şizofreni diğer zihinsel bozukluklar kadar yaygın değildir, ancak semptomlar  etkisiz hale gelebilir.

Belirti ve bulgular Nelerdir

Şizofreni semptomları genellikle 16-30 yaşları arasında başlar. Nadiren de çocukların şizofrenisi vardır.Şizofreni belirtileri üç kategoriye ayrılır:

1. pozitif
  2. negatif
  3. bilişsel

Olumlu belirtiler: ” Pozitif” semptomlar, sağlıklı insanlarda genel olarak görülmeyen psikolojik davranışlardır.

1. halüsinasyonlar
  2. Hayaller
  3. Düşünme bozuklukları
  4. Hareket bozuklukları

Olumsuz belirtiler: “Negatif” semptomlar, normal duygu ve davranış bozukluklarıyla ilişkilidir. Semptomlar şunları içerir:

1. Günlük hayatta zevk hissinin azalması
  2. Faaliyetleri başlatma ve sürdürme zorluğu
  3. Azalan konuşma

Bilişsel belirtiler: Bazı hastalar için şizofreni bilişsel belirtileri ince ancak diğerleri için daha şiddetli olur ve hastalar belleklerinde veya düşüncenin diğer yönlerinde değişiklik fark edebilir. Semptomlar şunları içerir:

• Bilgiyi anlama ve karar vermede kullanma becerisinde zayıflık
  • Odaklanma sorunları
  • Öğrenilen bilgiyi kullanamama sorunu

• Şizofreni Risk faktörleri

• Şizofreni geliştirme riskine katkıda bulunan çeşitli faktörler vardır.

Genler ve çevre Etkileri: Bilim adamları uzun zamandır şizofreninin ailelerden geçtiğini  biliyorlar. Bununla birlikte, şizofreni hastası olup da  bu hastalığı olan bir aile bireyine sahip olmayan birçok kişi vardır genel olarak bir ailede bir şizofren varsa birinci derece akrabalarda da bu sorun görülebilir. Bilim insanları, birçok farklı genin şizofreni riskini artıracağına, ancak tek bir genin kendiliğinden bozukluğa neden olmadığını düşünüyorlar. Şizofreni kimlerin gelişeceğini tahmin etmek için genetik bilgiyi kullanmak henüz mümkün değildir.

Çevresel faktörler aşağıdakileri içerebilir:

1. Virüsler
  2. Doğum öncesi malnütrisyon
  3. Doğum sırasında oluşan sorunlar
  4. Psikososyal faktörler

Farklı beyin kimyası ve yapısı: Bilim adamları beyindeki nörotransmitterleri (beyin hücrelerinin birbiriyle iletişim kurmak için kullandığı maddeleri) içeren karmaşık, birbiriyle ilişkili kimyasal reaksiyonlarda, şizofrenide rol oynayan dopamin ve glutamatta ve muhtemelen diğerlerinde bir dengesizlik olduğunu düşünüyorlar.

Tedaviler ve Terapiler

Şizofreni nedenleri halen bilinmediğinden, tedaviler hastalığın belirtilerini ortadan kaldırmaya odaklanmaktadır. Tedaviler şunları içerir:

Antipsikotikler

Antipsikotik ilaçlar genellikle hap veya sıvı formda alınır. Bazı antipsikotikler ayda bir veya iki kez verilen enjeksiyonlardır. Bazı insanlar ilaç almaya başladığında yan etkilere sahiptir, ancak çoğu yan etki birkaç gün sonra ortadan kalkmaktadır.

Psikososyal Tedaviler

Bu tedaviler, hastalar ve doktorları etkili bir ilaç bulmaları sonrasında faydalıdır. Şizofreni ile ilgili günlük zorlukları ele almak için baş etme becerilerini öğrenmek ve bunları kullanmak, insanlara okul ya da iş gibi yaşam hedeflerini sürdürmelerine yardımcı olur.

Şizofreni nedir, şizofreni tedavisi, şizofreni belirtileri